Kristin Danielsen sin opningstale

Kristin Danielsen opnar Førdefestivalen 2019. Foto: Lieve Boussauw

Åpningstale Førdefestivalen 30 år - 4. juli 2019

Kristin Danielsen, Direktør i Kulturrådet

Velkommen, og gratulerer med dagen! Tretti år med festival representerer litt av en reise. Jeg har fått æren av å få åpne årets festival og si noe om denne reisen frem til i dag.

Førde internasjonale folkemusikkfestival ble arrangert for første gang i 1990. Festivalen har siden den gang etablert seg som en helt unik arena for internasjonal tradisjons- og verdensmusikk, en unik blanding av både godt etablerte og helt nye artister. Festivalen er en plattform for flerkulturelle uttrykk og et springbrett for nye stemmer og impulser.

Reisen til i dag startet med den første festivalen i 1990, og et godt timet fokus på Øst-Europa, for å siden bevege seg musikalsk til det fjerne Østen, inn i den Keltiske familie, over Silkeveien og ut i det Kaspiske hav. Underveis har man også fått høre toner fra Latin-Amerika, Svartehavet, Brasil, Frankrike, og fra Fado til Flamenco.  

Den lange rekken med festivaler står igjen som et veikart over verdens reise til Førde.

Folkemusikken i Norge har endret seg de siste tretti årene. Fra å være en smal sjanger som ble utøvet i relativt lukkede miljøer kan man i dag studere folkemusikk på høgskolene i Oslo og Telemark, og på Voss, som har åpnet seg for de som er fra andre daler, andre slekter, andre folk og andre land.

Den lange rekken med festivaler står igjen som et veikart over verdens reise til Førde.

TRIAKEL Foto: Lieve Boussauw

Folkemusikkmiljøet er vitalt, åpent, lekent og preget av vilje til å eksprimentere. De unge musikerne opplever det like naturlig å improvisere på tvers av sjangerne, som å dykke ned i arkivene for å lære seg om det som en gang var. Det er nå helt naturlig, vanlig vil noen si, å drive med eksperimentell musikk med basis i folkemusikken. Samtidig er man stolte av tradisjonskunnskapen, det at man kan noen tak fra den og den spelemannen. Musikken trives godt med å være åpen, og det er en kjemperekruttering til folkemusikkmiljøet. For første gang i historien var det en jente som vant en hallingklasse under Landskappleiken. Vi har kommet langt siden vi «kledde på folkemusikken dongeriklær» på 70-tallet!

Men musikk er også politikk. Musikk er for mange av oss en livskraft og en livsglede i seg selv. Men musikk kan også være politisk, noe Førdefestivalen viste på 2000-tallet. Her ser vi hvordan festivalen åpner seg, tar sjanser og satser på det som kan være vanskelig å si og jobbe med, i det som var en turbulent tid internasjonalt. Frihet, undertrykking, kvinners verden, sameksistens, musikk og natur – dette er tematikk som festivalen løfter på 2000-tallet, med uredde artister og utfordrende musikk.  

Furebotten, Amper, Haltli - foto: Lieve Boussauw

Førde er langt unna verdens musikkmetropoler – men Festivalen når frem både nasjonalt og internasjonalt. Programmet viser stor variasjon i uttrykk, bred representasjon av nasjonaliteter, og gjennomgående høy autentisitet og formidlingsevne i de innslagene som presenteres.

Dere står fjellstøtt i satsningen både på tradisjons- og verdensmusikk og nordisk folkemusikk, uten at dette spennet ser ut til å gå på bekostning av kvaliteten i enkeltdelene. Kvaliteten vi snakker om her, er noe som merkes i resten av verden.

Det ledende verdensmusikkbladet Songlines har flere ganger hatt Førdefestivalen på sin liste over de beste internasjonalt orienterte festivaler i verden. I anledning de første 25 årene hadde Songlines følgende å si: «For 25 years the Førde Traditional and World Music Festival has been presenting some of the finest international artists from around the world, together with acts from the Norwegian and Nordic Traditional and contemporary music scenes».

The Forbidden Orchestra - foto: Lieve Boussauw

Oppslag og artikler har det vært mange av, i Rolling Stone Magazine, BBC, Radio France, samt People’s Daily i Kina (!) … Førdefestivalen har også blitt høyt rangert av både The Guardian og National Geographic. Derfor er det ekstra stas når festivalen i år er nominert til den prestisjetunge europeiske festivalprisen som deles ut av European Festivals Organization. Og det er ikke tomme ord å si at bare det å bli nominert er en ære, i konkurranse med over 700 europeiske festivaler. Jeg krysser fingrene.

Festivalen har betydd mye for mange, som har fått oppleve musikk de ikke visste fantes, som de ikke visste de kom til å elske. Og de kommer tilbake år etter år. 26.000 besøkende hvert år vitner om dette. Bak slike tall skjuler det seg idealisme, og andre, ikke mindre viktige tall. 350 frivillige er i full sviv hvert år med rigging, sjauing, orging, salg av mat, drikke, billetter…

Sara Correia, fadosongaren frå Portugal. Foto: Lieve Boussauw

Som det sies på festivalens frivillighetssentral:

Å være frivillig er nok den beste byttehandelen du kan gjøre. Si fra hvis du vurderer å gå inn i rekka av heroiske mennesker som gjerne ofrer noen timer eller dager i folkemusikkens teneste.

Et av disse heroiske menneskene, som har ofret mange år i folkemusikkens tjeneste, er Hilde Bjørkum. Hun har vært med på festivalens reise helt fra den spede starten med én 50% prosjektstilling, frem til i dag, hvor festivalen er et stort og velsmurt maskineri, med syv ansatte og en omsetning på flere millioner kroner.

Eit nydeleg barnkor framførte bursdagssongen på opningskonserten. Foto: Lieve Boussauw


Mange artister som har spilt her, prøver å komme tilbake, og listen over de som ønsker å spille her er lang. Førdefestivalen har hatt besøk av utrolige 7300 musikere fra hele verden. Og i forbindelse med årets jubileum gjøres det et unntak fra regelen om at man bare kan spille her én gang. Og jeg vet at mange gleder seg til gjensyn med artister som har gitt opplevelser man bare har kunnet drømme om. Det er klart for gjensyn og gjenhør med blant andre: Kroke, Larsen / Hemsing - To Damer To Herrer, Marko Markovic Brass Band, Mahsa & Marjan Vahdat, Samurai Accordion og Otava Yo.

Ellers har jeg selv funnet flere personlige favoritter i årets program. Spesielt vil jeg nevne Johanne Flottorp. Hun er ett av mange eksempler på hvordan de unge utøverne orienterer seg for tiden – både at de står sterkt i tradisjonen og er blant de fremste formidlerne av solistisk, tradisjonelt spel, samtidig orienterer de seg mot andre sjangre og inngår i ulike samspillprosjekter. Dette er en allsidighet som få av tidligere generasjoners folkemusikkutøvere hadde. Johanne og flere andre norske musikere på festivalen er eksempler på hvor norsk folkemusikk står i dag. En tradisjon forvaltes, men samtidig dyrkes interessen for det nye. Vi har med andre ord veldig mye å glede oss til.

Seckou Keita. Foto: Knut Utler

Festtelegrammer til jublianten

I anledningen 30-årsjubileet har vi hentet inn noen hilsener fra festivalens venner:

Vi vet hva det kreves av en festival å holde seg aktuell og nyskapende gjennom 30 år, og applauderer Førdefestivalen for sitt kvalitetsarbeid med blant annet samisk musikk på programmet gjennom en årrekke. Lykke til med 30 års-jubileet! Hui ollu lihkku! 

Sandra West, festivalsjef i Riddu Riddu, hilser fra Sápmi.

 

Hilsener kommer også fra en annen 30-årsjubilant:

Hurra for Førdefestivalen og hurra for Telemarkfestivalen som båe feirer 30 år i år! Det er det slettes ikkje alle festivalar som får oppleve, så det må me vere veldig stolte av! Sidan starten har Førdefestivalen vore ei leiestjerne for andre norske festivalar innanfor folkemusikk og verdsmusikk. Telemarkfestivalen er imponert over og takksam for alt det gode arbeidet som Førdefestivalen har gjort for å gjere verda mindre - og musikken større!

Kristoffer Mosfjeld, Dagleg leiar, Telemarksfestivalen

 

Vi har også snakket med selveste Rikskringkastingen:

Arne Berg, programleder for Jungeltelegrafen i P2 sender sine hjerteligste gratulasjoner til Førdefestivalen i anledning jubileet. Deres holdning til det globale og det lokale samtidig, har vært med på å vise verden at musikk kan bryte ned murer og skape forståelse der verden rundt oss kan se ut som den bare handler om konflikt. Min største opplevelse på Førde er fremdeles Raduza, den tsjekkiske trekkspilleren og sangeren som hadde blitt oppdaget av våre kolleger i tsjekkisk radio da hun sto og spilte for småpenger på Karlsbroen i Praha. De valgte henne til å representere Tsjekkia i Førde, og NRK gjorde et opptak av den konserten som jeg fremdeles lytter til – og fremdeles får gåsehud av. Og hun er bare én av en rekke fantastiske konsertopplevelser opp gjennom årene. Gratulerer med dagen og hold flammen i live!


Til sist, en annen festival med samme misjon som Førdefestivalen;
"På mange måter går Førdefestivalen inn i en ny tid. Hilde Bjørkum, en venn, kollega og forbilde gir seg etter 30-årsjubileet og det hun har bygget opp skal bane nye veier for om man kan si det sånn, en ny generasjon Førdefestival. Jeg kommer ikke utenom å hylle Hilde. Det hun har gjort med Førdefestivalen, det hun har gjort for Førde, for Sogn og Fjordane, For Norge i Verden og verden i Norge er så stort. Førdefestivalen startet med et mål om å bringe verden til Førde gjennom enestående musikkopplevelser. Festivalen har vokst fram parallelt med nye, tidvis harde diskusjoner om hvordan Norge, skal forholde seg til resten av verden - enten det handler om innvandring, integrering, kommersialisering eller voksende ulikhet. Førdefestivalen har forsøkt å løse sin del av oppgaven ved å dyrke kvaliteten i musikken - uansett opphav. Førde har holdt en følsom finger på den kulturelle pulsen gjennom enorme samfunnsendringer siden starten for 30 år siden. Å få “hele verda til Førde” var fremsynt pionerarbeid. Det musikalske mangfoldet har i dag blitt rikere. Verden er en annen. Førdefestivalen har bidratt til det. Lykke til med de neste tretti og gratulerer med dagen!» 

Festivalsjef Alexandra Archetti Stølen i Oslo World.

 

Vi gratulerer den enestående Førdefestivalen med 30 år! Gjennom Riksscenens 9 år som nasjonal scene for norsk og internasjonal folkemusikk, har Førdefestivalen vært en viktig samarbeidspartner i det nasjonale landskapet. Mange flotte prosjekter har blitt til, som vi ikke ville kunnet realisere hver for oss. Det gir mening og merverdi, og vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet i årene framover til glede for norsk kulturliv. Hurra for folkemusikkens fyrtårn i Førde!

Ane Carmen Roggen, Daglig leder i Riksscenen

 

Gratulasjonene skildrer hver på sin måte det jeg mener festivalen har bygget opp og stått for i gjennom disse 30 årene. Å se muligheter over grenser, om de er geografiske, musikalske eller personlige. Nøkkelen ligger i folkemusikkens universelle språk. Vi finner de samme skeive taktartene, harmoniene og heseblesende tempoene, den dype sorgen og det dirrende savnet, i alle lands folkemusikk. Førdefestivalen har vist oss mye som er annerledes, men også skapt forståelse for at forbausende mye er likt. I det å utfordre andre og seg selv blir man bevisst på den skjøre balansen i å respektere både personlige grenser og tradisjon. Og i denne balansen ligger den ekte kunsten; som bevarer, men også utfordrer. Takk til Førdefestvialen som hvert år minner oss på at norsk kultur er, og alltid har vært, grenseløs.

Med dette er det en stor glede å erklære Førdefestivalen 2019 for åpnet.

Gratulerer til festivalen og måtte alle i publikum få mange gode opplevelser!

Forrige
Forrige

Fem dagar med musikalske høgdepunkt

Neste
Neste

Førdekonferanse om framtidas reiseliv